21-28 dagar av annorlunda beteenden, vilka kommer bestå?

21-28 dagar av annorlunda beteenden, vilka kommer bestå?

Hur lång tid det tar att förändra ett beteende varierar beroende på individen och vilket beteende det gäller. Men många har försökt komma fram till en exakt siffra hur lång tid det tar att ändra en vana. Österländska läror, psykologer och författare till självhjälpsböcker har många gånger landat mellan 21-28 dagar. Den vanligaste siffran som nämns inom självhjälp är 21 dagar. 

Om vi utgår från det, hur många av dina egna beteenden har du ändrat under senaste månaden? Vilka känns ok, bra eller till och med toppen? Vilka vanor vill du absolut återgå till när detta är ”över”? Och kommer du kunna göra det? El är detta ett exempel som går under begreppet ”disruptiv förändring” och kommer vara vår framtid en tid framöver, tills nästa stora förändring kommer? Det är frågor som man måste ta med sig in i sin framtidsplanering idag. 

Om du för över detta till ert företag, hur ser det ut då? Har era kunder under denna tid hittat nya sätt att lösa sina behov? Kommer de gå tillbaka till samma sätt som innan? El fanns ni där för att förändras tillsammans med dem? 

Vart ligger värdeskapandet framåt? 

Nu ställs vår förmåga att ställa om på sin spets, i ett tillstånd av tydlig och konstant förändring är ert företags kreativitet, mod och engagemang så vitalt. Tar ni er tid att fundera kring hur framtiden ser ut, vart ert framtida värdeskapande ligger och hur ni kommer vara organiserade framåt…..det kanske ni just i dag, just nu ni kan välja? 

Att välja sin framtid. Passivitet el. aktivitet? 

Vi ser endel företag backa, och vissa hittar fram i ovissheten. Vi tror det är viktigt att vi i detta läge istället samlar kraften hos alla, och modet att ta oss ur detta läge tillsammans. Att fundera på nya tjänster, produkter, och kanske finns nya sätt att få behoven tillfredsställda, kan det ligga förändringar i hur vi levererar, upplever och konsumerar vårt företags värde efter denna kris? Med vilka skapar vi värde, är det inne i organisationen el. tillsammans i gränssnittet mot omvärlden?

För ni en aktiv dialog med era medarbetare, kunder och leverantörer? Kanske ni tillsammans kan hitta nya sätt och hitta nya möjligheter tillsammans. 

Kreativa, modiga och engagerade förändringsledare behövs nu mer än någonsin” 
Kanske har ni dem hos er? Kanske har ni svårt att hitta kraften inombords? Vi på LOVAK finns där för er företag som behöver hitta kraften att ställa om och vill välja er framtid!

Läs mer om hur konsultstöd och utbildning med LOVAK kan hjälpa er framåt med er framtidsplanering, med scenariotänk, med utvecklat ledarskap och medarbetarskap:  https://lovak.se/c-lovak-konsultstod/

Sara Collin, LOVAK